Arko ONE

Katamaran o długości 21m jako duży housboat.

Główne parametry techniczne

Klasa: DNV GL (RU – HSCL)
+1A LC Battery Power E0

Loa = 21.10 m
B = 8.80 m
dmax = 1.40 m
Hmax = 10.8 m (włączając turbiny wiatrowe)

Szybkość: max 12kn (4kn przy korzystaniu tylko z paneli solarnych i turbin wiatrowych)
Napęd: 2 zestawy składające się ze śruby FP + linii wału + silnika elektrycznego

Powierzchnia pokładów wewnątrz: 176 m2 (wyłączając siłownie, sterówkę i pomieszczenia techniczne)
Powierzchnia pokładów na zewewnątrz: 102 m2
Powierzchnia „dachu”: 114 m2

Kabiny: 5 x 2-osobowe (łazienka z WC)

ARKO ONE od dziobu - wizualizacja pędzel

Skąd ten pomysł

W ostatnich latach coraz większą popularność zyskują jednostki rekreacyjne typu houseboat.

Są to jednostki różnej wielkości, chociaż zdecydowaną większość stanowią małe i lekkie co z pewnością ma znaczenie dla ich transportu.
Czasem jest to bardziej pływający domek, a czasem bardziej przypomina łódź. Cechą wspólną jest zapewnienie komfortu mieszkania jak w domu z możliwością samodzielnego przemieszczania się tego obiektu drogą wodną z niedużą szybkością.

Jednostki takie najczęściej można spotkać w żegludze śródlądowej.

Przykładem są propozycje polskiego producenta z Bydgoszczy – La Mare – pokazane niżej.

Założenia projektowe

  1. Ma to być bardziej łódź niż dom.
  2. Zastosowanie w żegludze przybrzeżnej.
  3. Nie przekraczamy gabarytów małych statków, czyli poniżej 24m długości.
  4. Jednostka dwukadłubowa co pozwoli uzyskać odpowiednią kubaturę.
  5. Ważnym założeniem było maksymalne wykorzystanie odnawialnych źródeł energii do zasilania jednostki, czyli jak największa redukcja emisji szkodliwych gazów.
  6. Napęd elektryczny.
  7. Szybkość pływania powinna być na równi bądź wyższa niż szybkość turystycznej łodzi żaglowej podobnej długości – powyżej 10kn.
  8. Zaprojektowanie konstrukcji kadłuba w taki sposób, aby był lekki i jednocześnie prosty w budowie.

Pomimo niewielkich rozmiarów statku, do jego zaprojektowania wykorzystaliśmy cały zestaw oprogramowania dostępnego w naszym biurze, czyli głównie Rhinoceross, Maxsurf, Femap i 3DBeam.

Duży nacisk położyliśmy na optymalizację podwodnej części kadłuba, aby jak najefektywniej wykorzystać każdy kW dostępnej energii. Wspieraliśmy się uproszczoną metodą CFD.

Cały kadłub ze stopu aluminium został zaprojektowany przy użyciu narzędzi MES w celu uzyskania jak najniższej masy przy jednoczesnej minimalizacji materiału potrzebnego do budowy.

Energia jest generowana przez panele słoneczne i turbiny wiatrowe umieszczone na dachu i jest magazynowana w pakietach baterii litowo-jonowych.

W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych przewidzieliśmy możliwość wykorzystania generatora spalinowego.

Aranżacja pokładów

Pokład P2

sterówka, salon z kuchnią

Pokład P1

kabiny, magazyn

Pokład P0

kabiny, siłownie

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania nie czekaj – pisz do nas.